کد مطلب:77710 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:113

خطبه 226-غسل و کفن کردن رسول خدا











و من كلام له علیه السلام:

قال و هو یلی غسل رسول الله، صلی الله علیه و آله و تجهیزه.

یعنی از كلام امیرالمومنین علیه السلام، گفت آن كلام را در حالتی كه متوجه غسل دادن رسول خدا صلی الله علیه و آله و كفن كردن او بود.

«بابی انت و امی، لقد انقطع بموتك ما لم ینقطع بموت غیرك من النبوه و الانباء و اخبار السماء. خصصت حتی صرت مسلیا عمن سواك و عممت حتی صار الناس فیك سواء. و لولا انك امرت بالصبر و نهیت عن الجزع، لانفدنا علیك ماء الشوون و لكان الداء مماطلا و الكمد محالفا و قلا لك و لكنه ما لایملك رده و لا یستطاع دفعه! بابی انت و امی، اذكرنا عند ربك و اجعلنا من بالك.»

یعنی پدر و مادر من به قربان تو باد، به تحقیق كه منقطع و بریده گردید به سبب رحلت تو از دنیا آن چیزی كه منقطع نشد، به سبب مردن غیر تو: از رسالت و احكام الهی و خبرهای آسمانی، به تقریب ختم رسالت و نزول وحی به تو. مخصوص گشتی تو به شدت مصیبت رسانیدن، تا اینكه گردیدی تو از جهت شدت مصیبت رسانیدن تسلی بخش از مصیبتهای غیر تو و عموم یافت مصیبت تو تا اینكه گردیدند مردمان در مصیبت تو یكسان و اگر نبود كه تو امر كرده ای، به صبر و نهی كرده ای از جزع در مصائب، هر آینه به انتها و آخر می رسانیدیم آب مجرای اشك را، یعنی منبع اشك را خشك می ساختیم از گریه كردن بر تو و هر آینه بود درد مصیبت تو مماطل در رفتن و دائمی و اندوه مصیبت تو لازم و ثابت درماندن و همیشگی و حال آنكه اندك باشند

[صفحه 921]

درد و اندوه دائمی از برای مصیبت تو، ولكن مرگ چیزی است كه مقدور نشده است برگردانیدن و رفع كردنش. پدر و مادرم قربان تو باد! مذكور بكن مرحمت و مغفرت ما امتان را در نزد ملاقات رحمت پروردگار تو و بگردان ما را در خاطر تو، یعنی فراموش مكن ما را در آن وقت.

[صفحه 922]


صفحه 921، 922.